Jak to vzniklo a technické podrobnosti
Koncept navrhl Alejandrem Núñezem Vicentem, generálním ředitelem a zakladatelem Chaise Longue. Místo klasické jedné úrovně sedadel by se řady střídaly mezi standardní úrovní a vyvýšenou platformou. Výsledkem jsou v jedné řadě vlastně dvě „patra“ sedadel, což otvírá nové možnosti, ale zároveň i otázky.
Horní úroveň dovoluje cestujícím plně sklopit opěradlo, aniž by rušili lidi za sebou. To je pro mnoho lidí velké plus. Dolní úroveň zase nabízí více místa na nohy (což v economy dlouho chybělo). Na druhou stranu uspořádání vyvolává kontroverze, protože sedící v dolní řadě jsou zhruba na úrovni hlavy osoby za nimi — kritici tomu přezdívají „fart zone“ (zóna plynů).
Co se na tom líbí a proč to vadí
Jednou z hlavních výhod je, že se kapacita letadla udrží beze změny počtu sedadel. Lepší prostorové využití by tak mohlo znamenat klidnější a pohodlnější let. Přesto má dolní řada značné sociální a estetické nevýhody, které lidi rozčilují.
Uživatelé na sociálních sítích, včetně Twitteru, reagovali kriticky. Mezi příklady jsou výroky jako: „Not gonna fly with someone’s butt in front of my nose. Sorry.“ a „One fart away from the No Fly list.“ Někteří spekulují, že by aerolinky mohly zavést přirážku, aby si zákazníci vyhrazovali sedadla v horních řadách, což by dál rozčleňovalo třídy na palubě.
V reakci na kritiku Alejandro Núñez Vicente řekl, že projekt je „svítáním nové éry pro komerční letectví“. Dodal, že s trochou selského rozumu a vyspělosti si cestující najdou odpověď na obavy z fyzické blízkosti.
Kam by to mohlo směřovat
I když je koncept zatím jen experimentální, může změnit naše uvažování o sedadlech v ekonomické třídě. Zapojení společnosti Airbus projektu dodává váhu a zvyšuje šanci, že se nápad dostane dál než na papír.
Zůstává otevřenou otázkou, jestli si cestující na dvoupatrové uspořádání zvyknou, nebo jestli bude příliš kontroverzní na to, aby se uchytilo. Každopádně jde o koncept, který nutí přemýšlet nejen o praktických stránkách, ale i o sociálních a kulturních aspektech moderního cestování.